BRT er et monster-kinderæg
Debat Bus i eget spor, kort rejsetid, uhindret fremkommelighed, ingen forsinkelser. Gode venteforhold, højt serviceniveau, attraktive stiforbindelser, klimavenlig busteknologi, der er emissionsfri og støjsvag.

Det lyder næsten for godt til være sandt.

Men det kan vi se frem til, når BRT-banen mellem Tåstrup, Ballerup og Gladsaxe står færdigt.

Det er blevet en mulighed med det nye trafik forlig, der lige er vedtaget i folketinget.
Ballerup Kommune er med i førersædet, på den første BRT-bane der kommer.

Vi er en del af Hovedstadsregionen der er i vækst, det kræver nye mobilitetsløsninger.

Faktisk noget de arkitekter og politikere, allerede tænkte på, da man gik ind i moderne tider, da man anlagde Subways, metro, S-bane og masse anden kollektiv trafik

Man vidste godt, at hvis masserne skulle til storbyerne, var det den bedste måde at gøre det på, hvis det hele ikke skulle sande til. Kloge folk dengang.

Navne som Lautrupbjerg, Lautruphøj og Borupvang vil være de stoppesteder i Lautrup vi kommer til at være at bekendte med.

Det et område hvor der i dag er 20.000 der enten arbejder eller studerer.

Så bare for at slå hovedet på sømmet

Trafikalt vil stationsnær byudvikling sammen med BRT:
– Øge tilgængeligheden til erhverv, uddannelse og øvrige regionale funktioner.
– Skabe en grøn, effektiv og attraktiv mobilitet til blandt andet pendlere.
– Give et reelt, klimavenligt alternativ til bilen, hvilket vil styrke overflytningspotentialet til det samlede kollektive net, og dermed øge passagerpotentialet til den hele kollektive transport.

Fra et bymæssigt perspektiv har BRT sammen med stationsnær byudvikling potentiale til at understøtte en bæredygtig byudvikling, fremme den kommunale vækst gennem erhvervs- og boliginvesteringer, samt bidrage til omdannelse og nyt liv i udpegede områder.

Det kan også styrke lokalmiljøets kvalitet, adgangsforhold og tryghed i og omkring stationerne.

Det var meget mere ind et kinderæg, det er faktisk et monster-kinderæg.

15 kommentarer om “BRT er et monster-kinderæg”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    Som vi alle ved skal man, når man debitere også kreditere.

    Og vor ven Per har i sin begejstring over BRT systemet ( Bus Rapid Transit ), helt glemt at kreditere.

    Hvilket vil sige at der skal laves helt ny kørebaner kun beregnet til BRT bussen, broer over veje m.m.
    Det bliver en kostbar affære. Per, meget kostbar.

    Og spørgsmålet er hvor mange der vil skifte fra deres bil over til den bus.

    Men hvad med at lave en metro linje i stedet, fra Lyngby – Gladsaxe – Lautrupvang/Ballerup – Tåstrup – Ishøj m.m.
    Altså en slags metrolinje der rammer industriområderne i disse byer.
    Og som ligger under jorden og således ikke støjer eller kræver endnu mere udbygning af vejnettet.

    Blot min mening.

  2. Ove Ginness siger:

    Og jubelen vil ingen ende tage, forstår man af indlægget 🙂 – OMG!

    Bus Rapid Transit har mange af de samme karakteristika som tog, men er ret beset bare busser på gummihjul, der kører i egne baner. De er tunge og kræver specielle vejbaner.

    Så kom nu tilbage fra din socialdemokratiske drømmeverden og vurdér nøgternt i din egen kommune, hvor/hvordan det kan lade sig gøre at etablere et sådan vejnet. Ellers får du kun ret i en lille del af din forudsigelse om ”monster-kinderægget” – så bliver det nemlig kun til et monster, som ingen har styr på og derfor vil koste skatteyderne en masse. Og alene planlægningen – med den aktuelle trafikplanlægning i kommunen in mente, kan den kun gå galt. Men OK, som sosserne siger.” Der er er ikke noget så herligt, som at bruge andres penge” 🙂

  3. Per Mortensen siger:

    Det fremtiden til begge de herre.
    Og jeres argumenter må jeg desvære meddele, ikke rigtig bider.
    begejstringen fra min side er intakt. Både for vores klima vegne, og til den stadig store del der bruger kollektiv trafik.
    Som gerne skulle blive flere.
    Vi mange årtier bagud i Danmark, med både vedligeholdelse og udvikling af den kollektive trafik.
    Nu bliver der både med BRT og andre projekter i den nye trafik aftale rettet lidt op.
    Nu kender jeg ikke de herres politiske ståsted.
    Men Venstres trafik ordfører udtalte, hans parti så gerne flere BRT løsninger.
    Det er der faktisk bred politisk enighed om både på Christiansborg og i div kommunalbestyrelser i nær og i storbyer ☀️😎

  4. Ove Ginness siger:

    Jeg har tidligere skrevet, at om et gammel udsagn ”den Gud giver embedet, giver han også forstanden” troede sosserne selvfølgelig også gjaldt dem. Dit indlæg og dit svar viser med al sørgelighed , at det ikke er tilfældet.

    Du skriver alene om varm luft – giv mig blot ét eksempel på, at vi i Danmark er ”mange årtier bagud med vedligeholdelse og udvikling af den kollektive trafik”?? og at der ”i den nye trafik” vil blive rettet op på dette. Hvad er det for en “ny trafik” du omtaler”?? Og hvad er der enighed om i “div kommunalbestyrelser i nær og og i storbyer”, som du noget kluntet formulerer dig? 🙂
    Læs igen hvad du selv skiver- noget intetsigende sludder. Eksempler tak, men dem kan du ikke give, blot lyder det da kækt her i et valgår. Ligesom resten af sosser er du god til postulater uden hold i virkeligheden, så du har da lært noget af din regering!

    Mit politiske ståsted er da vistnok i øvrigt irrelevant for den sunde fornuft, som jeg repræsenterer i modsætning til dig og dine 🙂 🙂

  5. Ove Ginness siger:

    P.S.
    1. Ser, at du nok mener den netop indgåede trafikaftale mellem folketingets partier – men der står vist ikke noget om BRT 🙂
    2. Du nævner de mange årtier vi er bagud – hvem er det, vi er bagud i forhold til?? 🙂 🙂

    1. Per Vilhelmsen siger:

      På busdriften, er der mange selskaber der er bagud.
      Arriva kører stadig med de 18 år gamle busser, der kørte på linje 5A.
      Kileremmen til airconditionen er klippet over, for det er for dyrt at vedligeholde.
      Der kører virkelig mange gamle spande/busser rundt, der burde været fjerne for flere år siden.

      1. Ove Ginness siger:

        Per Vilhelmsen: Pas på med udsagn, der handler om “mange”, for hvor mange er de og hvem er de, disse busselskaber, du påstår er bagud? – og hvem og med hvad er de bagud i forhold til?
        Jeg ved ikke hvor du henter dine informationer fra, men her er der nogen, der har bildt dig noget ind – det, du skriver er, som en vis mand over there altid beskrev det: Fake News! – du afgør selv, hvad du vil kalde sådan noget på dansk 🙂

  6. Per Mortensen siger:

    Her aftalen som også indeholder BRT https://www.trm.dk/nyheder/2021/bred-aftale-om-infrastruktur-for-mere-end-160-mia-kroner-vil-samle-danmark-frem-mod-2035/

    Mere end 86 mia. kroner til kollektiv trafik, heraf ca. 45 mia. i nye investeringer, der sikrer hurtigere rejser på tværs af landet, nye BRT- og letbaneløsninger og metrolignende S-togs-drift i København.

    1. Ove Ginness siger:

      Den kender jeg skam godt, men du overfortolker den violdsomt😆
      Du mangler at uddybe din påstand jf. mit P.S. pkt. 2??

    2. Ove Ginness siger:

      Den kender jeg skam godt, men du overfortolker den voldsomt 😆
      Du mangler at uddybe din påstand jf. mit P.S. pkt. 2??

  7. Per Mortensen siger:

    1. Næ det gør jeg ikke, nu overfortolker jeg, i dit tidligere skriv var der slet ikke sat penge af til BRT og det var ikke med i trafik forliget.
    2 . I forhold til at vedligeholde vores S-tog og udbygge den kollektive trafik.
    Så den kan være en del af klima løsningen, og få folk hurtigere og sikkert frem. ( vi har sovet i timen i for mange år )

  8. Ove Ginness siger:

    Du giver det, man kalder et ikke-svar til pkt. 2, men den er da også svær 🙂 Når jeg skrev, at BRT ikke var med i forliget, var det blot en test af om du overhovedet havde læst på din lektie og det virker som om du har – fint – men din overfortolkning af forliget holder jeg fast ved.

    Generelt skal politikere (og sådan en er du jo åbenbart) passe på med bombastiske udtalelser og floromvundne udtalelser uden hold i den praktiske virkelighed, som f.eks den amerikanske politiker, der engang blev spurgt om hans holdning til de mange fjendtlige u-både omkring USA: ”Vi tømmer bare havet, så kan man se u-bådene på bunden og ødelægge dem”. ”Jamen, altså”, sagde spørgeren, ”hvordan skal det foregå?”. Politikeren svarede: ”Du spurgte om min holdning og den har du fået, resten er op til embedsmænd og teknikere at sørge for” 🙂

    Til slut skal du imidlertid have ros for at kommentere på et indlæg her i bladet – det er utroligt sjældent, at kommunens politikere gider at deltage i denne type debat – på debatsiden 🙂

    (Fra den første uddannelseschef i Hovedstadsområdets Trafikselskab, med dengang 5.000 ansatte og 2.500 busser – Ove) 🙂

  9. Per Mortensen siger:

    Velbekomme Ove. Altid en fornøjelse at debatterer med dig og faktisk de fleste her på BB. Det lidt gerne mere seriøst og sorbet debat her 😎

  10. Ove Ginness siger:

    Ja, det er fint nok med en debat, Per Mortensen, men fornøjelsen ved at deltage er jo, at der kommer relevante og brugbare meldinger frem og tilbage 🙂 – jeg har stadigvæk ikke fået dit svar på ovennævnte spm. 2, som jeg gerne gentager her: “2. Du nævner de mange årtier vi er bagud – hvem er det, vi er bagud i forhold til??”.
    Jeg ser du har givet et varmluftsvar: “I forhold til at vedligeholde vores S-tog og udbygge den kollektive trafik.” men der står jo ingenting anvendeligt, (det ligner den amerikanske politikers holdningssvar, som jeg har nævnt tidligere) så vær nu mere specifik og giv et svar, der kan handles på og lad os dermed få slutte vores dialog på en anstændig måde 🙂

Skriv et svar til Poul E. Pedersen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *