Folkeskolens spændetrøje løsnes
Debat Efter sommerferien kan skolerne konvertere understøttende undervisning til timer med flere voksne i klassen, de elevplaner der aldrig er kommet til at fungere ordentligt kan nu sløjfes.

Skolerne kan fravige målsætningen om, at lærerne skal have linjefagskompetence i de fag de underviser i og det betyder at eleverne kan få en hverdag med færre voksne i klassen de skal forholde sig til. Og som om det ikke er en kæmpe julegave midt om sommeren så vil skolerne også få frihed i forhold til valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler samt mulighed for at gøre brug af udeundervisning og åben skole.

Endelig stopper detailstyringen fra Christiansborg, nu håber jeg at vi sammen kan blive enige om også at stoppe detailstyringen af skolerne fra Kommunalbestyrelsen og give skolerne friheden til at udnytte deres nye muligheder.

Jeg er helt enormt glad for, at eleverne kan få en kortere skoledag ved at omdanne den understøttende undervisning og i stedet arrangere andre aktiviteter, der giver det tilsvarende personaleforbrug i undervisningen. Og det giver mig håb om, at vi kan få flere timer med to voksne og dermed langt flere muligheder for, at lave anderledes undervisning.

En af de ting skolerne kan få lidt hjælp til er at gribe opfordringen om at lave udeundervisning idet, der er afsat penge på Ballerup Kommunes budget i 2020 til at skoler og daginstitutioner kan få etableret økologiske læringshaver og da der var travlt med Corona i 2020 er denne mulighed overført til 2021.

Nu skal vi have fundet ud af, hvad det kræver af os politikere i Ballerup, at give skolerne mulighed for at bruge al den nye frihed, for det koster penge at holde BFO og klub åben for at kunne afkorte skoledagen.

På onsdag den 9 klokken 19 har jeg inviteret til debatmøde om Børn i Ballerup, du kan følge debatten på facebookgruppen Fremtidens Ballerup – Debat og politik på Tværs her kommer de nye muligheder nok også til debat.

3 kommentarer om “Folkeskolens spændetrøje løsnes”

  1. Poul E. Pedersen siger:

    “Skolerne kan fravige målsætningen om, at lærerne skal have undervisningskompetence i de fag de underviser i og det betyder at eleverne kan få en hverdag med færre voksne i klassen de skal forholde sig til. ”
    ——————————————————————————————————————————————————————–

    Ovenstående lyder helt sygt i mine øre.
    Det lyder fuldstændigt som hvis en person skal have ordnet sin dryppende vandhane skal han henvende sig stil sin skrædder.

    Det KAN da ikke være ment alvorligt at undervisere i skolerne ikke skal have undervisningskompetence . ???
    Så enhver tilfældigt person kan vælges til at undervise børnene, uanset om personen overhovedet ved hvad han/hun taler om.

    Det står mig nu mere og mere klart hvorfor undervisningen i skolerne skal styres fra Christiansborg.
    Idet skolebørnene risikere at ende som rene idioter hvis tilfældige ukvalificerede personer uden undervisningskompetencer, skal stå og putte lærdom ind i deres knortede hoveder, som et bestyrelsesmedlem af liste Ø her agitere for.

    Jeg håber at børnenes forældre i fremtiden holder øje med hvad deres børn laver i skolerne, at de ikke ender som rene katastrofer.

  2. Stine Rahbek Pedersen siger:

    Forskningen viser at det er væsentligt af der ikke er så mange forskellige. Oksne i klasserne, derimod er det ikke vist at der er en sammenhæng mellem om en lærer har linjefag eller en læreruddannelse. På det dialogmøde jeg arrangerede i sidste uge, fortalte Kasper der er fællestillidsrepræsentant at der selvfølgelig er fag i de store klasser som biologi og fysik hvor han sagde at linjefagskompetence er rigtig vigtigt.

  3. I lægger op til at der skal være flere voksne i klasserne, hvordan hænger det sammen med at man lige nu planlægger at spare 32% af de voksne væk i gruppeordningen for ADHD børn på Hedegårdsskolen?
    I forvejen har man som følge af besparelser hævet klassekvotienten fra 6-8 over de sidste år nu er der 9 i klassen men samtidig skærer man i antallet af voksne. Alt forskning viser at man skal sætte tidligt ind overfor disse børn for at de får en uddannelse og på sit bliver selv forsørgene. Ballerup har så valgt at gøre det modsatte! Det er en meget dyr besparelse i længden.
    https://www.kl.dk/nyheder/momentum/2021/2021-9/kun-4-ud-af-10-elever-med-en-psykiatrisk-diagnose-gennemfoerer-en-ungdomsuddannelse/

Skriv et svar til Stine Rahbek Pedersen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *