Frivllighed: Med en klub på over 800 medlemmer er der mange opgaver, som skal løftes i løbet af en sæson.
Det har fået Svømmeklubben Triton til at sætte frivilligheden på dagsorden med det formål dels at kunne rekruttere flere frivillige og dels af få samlet frivilligheden via en frivillighedsansvarlig i svømmeklubben.
»Vi har løbende drøftet i bestyrelsen, hvordan vi kunne blive bedre til at synliggøre klubbens mange praktiske opgaver og få hjælp hertil. Med inspiration fra DIF’s ’frivillighedstjek’ fik vi formuleret en frivillighedsstrategi og udpeget en frivillighedsansvarlig,« fortæller næstformand Dorthe Rigét:
»Og ved at have været skarpe på, hvilke opgaver og rammer vores frivillighedsansvarlig skulle arbejde med, har det været nemt at komme i gang – og med stor succes. Vi har siden april i år, hvor vi søsatte funktionen, fået rekrutteret nye holdledere, frivillige til vores kontor og klubbutik og fået stor hjælp til klubbens årlige opstartstur.«
En af de første
Det nye initiativ har allerede skabt opmærksomhed hos Danmarks Idrætsforbund (DIF) og DGI, da Triton er en af de første idrætsforeninger, som har fået sat det frivillige arbejde i system med en decideret frivilligansvarlig i foreningen.
»Som klubbens nye frivilligansvarlig fungerer jeg som en støttefunktion under bestyrelsen. På den måde har jeg let adgang og kontakt til de mange arbejdende udvalg og forældrekredsen. Og jeg kan helt klart fornemme, at det betyder noget, at især forældrene har en fast kontaktperson, som de kan henvende sig til, når de gerne vil hjælpe i en eller anden sammenhæng. Det er tydeligt at den direkte og personlige kontakt er vigtigt, hvis man skal kunne rekruttere frivillige,« siger Susanne B. Fischer, frivillighedsansvarlig i Triton.